Dalgatan 118

Nyttig mat för dig som tränar

Postat 2 oktober, 2014 av network

Det finns ett otal kostråd i dagspress och på nätet vilken kost man bör ha om man tränar. Vad man skall tänka på är först vad man tränar för, och vad man vill uppnå med träningen. Vill du ha mer muskler, ta bort överhänget på magen eller bara må bra i största allmänhet? De flesta som arbetar har nog inte annat i åtanke än att ha en bra fysik och att bara må kroppsligt bra. Tillräckligt bra för att palla stressen på jobbet. Låt oss kort titta på vad man bör äta givet olika träningsmål.

Måttlig träning

Du är en helt vanlig motionär som joggar lite och har löst något kort på ett gym i Jönköping kan du starta dagen med en tallrik havregrynsgröt som är ett klassiskt morgonmål för många. Havregrynen är rika på kolhydrater, och innehåller dessutom nyttiga mineraler och vitaminer som B-och E-vitaminer. Toppa gärna med russin eller musli. En saftig röd köttbit, fylld av protein till lunch eller middag är heller inte dumt. De näringsämnen som finns i köttet upptas fort av kroppen, och slitna muskler byggs upp igen. En annan fördel med kött är att man lätt kan kombinera det med sallad, potatis och färska grönsaker. Kyckling är också bra för kosten. Fågelns låga fettinnehåll ger ca 100 kalorier per filé, men kyckling innehåller mycket proteiner och lämpar sig både som bantnings- och träningskost. Olika frukter passar i alla sammanhang som vitamintillskott.

Hård träning

Ditt mål är ta dig ut på stranden till sommaren utan att se ut som ett äpple på ett grillspett, kanske t.o.m. med magrutor. Då gäller en ännu större noggranhet vad beträffar kostvalet. Det du absolut skall undvika är kost som förhindrar fettet att sätta sig på just magen. Bort med all stärkelse och alkohol. Ät mindre kalorik mat och kost som ökar magfettet. Kombinera detta med ett vettigt program för träning och benhård disciplin och du kan visa upp dig på stranden med stor stolthet.

Kategori: Träning /